19.7.2013

Keittiössä kasvimaa - Nya prylar till köket - New stuff for my kitchen




Olin tässä lomani viimeisellä viikolla käymässä Helsingissä Lene Bjerren uudessa myymälässä tyttöni kanssa. Uuden Helsingin-liikken osoite on Yrjönkatu 31. Liike oli aivan ihana. Tyyli on hieman maalaisromanttinen minun makuuni mutta löysin aivan ihanan saippua/tiskiaine pumppupullon meidän keittiöön joka menee siellä rajamailla. Tämä on varmaan keittiöni kaunein ja tyylikkäin esine tällä hetkellä. Mitä mieltä olette?

Under min sista semestervecka gjorde jag och min dotter en lite resa till Helsingfors då vi bl a besökte den nya Lene Bjerre affären på Georgegatan 31 helt i centrum. Lene Bjerre är känd mera för den lantliga romantiska stilen men vissa saker går bra att kombinera med den mera moderna stilen jag håller att övergå till. Hittade där en fantastiskt vacker pumpflaska för t ex Fairy eller handtvål som jag har i köket. Den är den mest eleganta grej jag har där faktiskt för tillfället. Vad tycker ni?

Here are some great pics from my kitchen here from the apartment we rent for the moment. I love the new soap bottle from Danish Lene Bjerre. On my last summer holiday week I went to Helsinki and visited the new Lene Bjerre store right in the centre. The store was filled with great product for all country lovers. The style was a little too romantic for me but some products can just be added to my modern style.
It is almost the most beautiful item in my whole kitchen.  The kitchen is from Ikea and I like very much the scandinavian style. I bought some great black and white kitchen textiles from Pentik. They have this beautiful vedgetable pattern which reminds me of historical garden prints. Do you like it?




Muuten pidän todella paljon tämän meidän vuokra-asunnon pienestä keittiöstä ja se oli juuri remontoitu ennenkuin muutimme tänne. Kaapit ja kodinkoneet ovat Ikeasta. Iso allas on pienessä keittiössä todella kätevä. Keittiön väritys on tyylikäs skandinaavinen.

Keväästä lähtien minulla on ollut Pentikin mustavalkoinen Kasvimaa piristämässä keittiössä mm pyyhe, pannulappu, koreja ja pöytäliina on tullut ostettua. Väritys on ihanan raikas ja tuo mieleen historialliset kasvipiirrokset. Riviera Maison valokuvakehys toimii myös hyvin keittiössä pitämässä ohjetta paikoillaan kun alkaa mustikkapiirakan leipominen. Keittiönkaappien sivulle ripustettiin vanhatava valkoinen posliininen ripustin joka käy hyvin keittiötekstiileille.

Annars så gillar jag bäst just köket i den här lilla hyreslägenheten. Köket är helt nytt och från Ikea. Stilen är vackert skandinaviskt, med de nästan askblonda bänkarna och vita klassiska skåpen.

Fr o m våren har jag köpt på mig av Pentiks svartvita Kasvimaa series produkter bl a handduk, grytvantar, korgar samt en bordsduk. Gillar verkligen den fräscha svartvita stilen och mönstret för mig tillbaka till historiska växtplanscher. Min lilla fotoram från Riviera Maison har fått en ny funktion genom att hålla tidningen och stå så länge jag får min blåbärspaj gjord. Hittade här i skrubben en vit hängare i porslin då vi flyttade in och satt upp den på sidan av köksskåpet så jag fick lätt upphängt mina kökstextiler.






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti